[pic=76_1295629563.jpg]De Vlaamse regering gaat samen met Wallonië en Brussel een wegenvignet invoeren voor personenwagens. Volgens minister-president Kris Peeters gebeurt dat al in 2013, maar moet een en ander nog concreet uitgewerkt worden. Ook komt er een slimme kilometerheffing voor vrachtwagens vanaf 3,5 ton. Eerder was daarover al een principe-akkoord bereikt met Wallonië en Brussel. In feite is het wegenvignet een andere manier om de jaarlijkse verkeersbelasting te berekenen, zegt Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V). Die belasting gaat bestaan uit twee onderdelen. Het eerste luik is een wegenvignet, een vast bedrag dat je betaalt om gebruik te maken van de wegeninfrastructuur. Dat zullen buitenlanders ook moeten betalen, aldus Crevits. Ze zullen daartoe een vignet moeten kopen. De Vlaming zal het bedrag waarschijnlijk via het jaarlijkse aanslagbiljet ophoesten.Het tweede luik van de vernieuwde belasting is variabel en zal afhangen van de milieukenmerken van uw auto. Wie een vervuilende auto heeft, zal meer moeten betalen. Daarbij zal rekening gehouden worden met emissie van schadelijke stoffen, CO2 en fijn stof of geluid.Volgens minister-president Kris Peeters (CD&V) zal zal dat model het huidige systeem van verkeersbelasting op basis van fiscale pk vervangen. Het hoeft dus niet noodzakelijk te gaan om een belastingverhoging, dat hangt af van hoe groen uw auto is, aldus Peeters. [b]Kilometerheffing voor zware vrachtwagens[/b]Voor vrachtwagens zal een gelijkaardig tolsysteem worden gebruikt zoals in Duitsland al enkele jaren geleden is ingevoerd. Het systeem werkt via satellietdetectie en via mobiele datacommunicatie.In de vrachtwagens moeten dus elektronische registratiesystemen worden geïnstalleerd. De heffing van de tol zal beheerd worden door een privéfirma. Het tarief is afhankelijk van het aantal gereden kilometers, de tijd en de plaats.(belga)